روش های موثر به منظور افزایش امنیت در دستگاه‌های اندرویدی

گوشی‌های هوشمند هم اکنون یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین ابزارهایی هستند که روزانه از آن‌ استفاده می‌کنیم. شما با استفاده از گوشی هوشمند خود با دوستان و آشنایانتان ارتباط برقرار می‌نمایید. از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی نظیر تلگرام با افراد مختلفی در ارتباط هستید. با استفاده از گوشی هوشمندتان ایمیل‌های کاری ضروری خود را بررسی می‌کنید و … بنابراین کاملا مشخص است که گوشی هوشمند شما حاوی اطلاعات شخصی و حیاتی خواهد بود و افزایش امنیت این اطلاعات موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود.

محافظت کردن از اطلاعات دستگاه‌های هوشمند به نوعی حفظ حریم شخصی یا امنیت کاربر محسوب می‌شوند. بدون تردید هیچ فردی تمایل ندارد که گوشی هوشمندش به دست غریبه‌ای واگذار شده و وی بتواند محتوای آن را بررسی کند. اما چگونه می‌توانیم ضریب امنیت گوشی‌های هوشمند خود را افزایش دهیم؟ سیستم عامل اندروید از نظر حفظ حریم شخصی و امنیت سیستم عامل بسیار قدرتمندی است. در این سیستم عامل روش‌های مختلفی به منظور افزایش امنیت کاربر و دستگاه وی وجود داد. ما در این مقاله قصد داریم که از موثرترین روش‌های موجود به منظور افزایش امنیت و حفظ حریم شخصی کاربر در سیستم عامل اندروید را خدمت شما عزیزان معرف کنیم.

 

 

استفاده از قفل صفحه نمایش یا لاک اسکرین (Lock Screen)

یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش داده و حریم شخصی خود را محفوظ نگه دارید مربوط به استفاده از قفل صفحه نمایش یا لاک اسکرین می‌شود. دستگاه‌های اندرویدی این قابلیت را دارند که کاربر برای آن‌ها قفلی را تعیین نماید که وارد کردن آن به منظور ورود به محتوای دستگاه اجباری باشد.

 

قفل صفحه نمایش یا لاک اسکرین می‌توان به صورت یک عدد، الگو (Pattern) و … باشد. در دستگاه‌هایی که از اسکنر اثر انگشت کاربر بهره‌مند هستند، قفل صفحه نمایش می‌تواند با تایید اثر انگشت کاربر شکسته می‌شود. تعیین قفل صفحه نمایش برای محصولات اندرویدی از اولین و ابتدایی‌ترین اقداماتی است که می‌توان به منظور افزایش امنیت و حفظ حریم شخصی از آن استفاده کرد. اگر قصد دارید که برای دستگاه اندرویدی خود قفل صفحه نمایشی تعیین کنید، کافیست که وارد بخش تنظیمات یا همان “Settings” دستگاه شده و گزینه “Security” و سپس “Screen Lock” را انتخاب نمایید. در این قسمت لیستی از انواع روش‌های تعیین قفل صفحه نمایش برای دستگاهتان ارائه می‌شود که می‌توانید بنا به سلیقه شخصی خود هر یک از آن‌ها را انتخاب کنی

 

فعال‌سازی قابلیت Encrypt Phone

در سیستم عامل اندروید قابلیتی با نام “Encrypt Phone” تبه معنای “رمزنگاری گوشی” ارائه شده که با فعال‌سازی آن اطلاعات موجود در دستگاه غیرقابل خواندن می‌شوند. این موضوع بدان معناست که اگر دستگاه اندرویدی خود را گم کرده باشید، اطلاعات موجود در آن به شکل کاملا امنی ذخیره شده و از آن‌ها محافظت به عمل می‌آید.

به منظور فعال‌سازی قابلیت Encrypt Phone وارد بخش “Settings” و سپس “Security” دستگاه اندرویدیتان شده و گزینه “Encryption” را انتخاب کنید. فعال‌سازی این قابلیت باید به همراه تعیین یک قفل صفحه نمایش انجام شود. به بین دیگر هنگامی که قابلیت Encrypt Phone را فعال کنید، باید یک قفل صفحه نمایش را هم برای دستگاهتان تعریف نمایید. فعال کردن قابلیت Encrypt Phone هم یکی از روش‌های موثر در افزایش امنیت دستگاه و حفظ حریم شخصی کاربر به شمار می‌رود.

 

 

استفاده آگاهانه از سرویس‌‌های مکان‌یاب یا اصطلاحا Location Services

یکی از قابلیت‌هایی که در سیستم عامل اندروید ارائه شده مربوط به سرویس‌های مکان‌یاب می‌شود. این قابلیت بسیار کاربردی است و با فعال‌سازی آن در کنار اپلیکیشن‌هایی نظیر گوگل مپ (Google Map) و … می‌توانید به امکانات جالب توجهی دسترسی پیدا کنید. اما دقت داشته باشید که دسترسی به این اطلاعات به معنای دنبال و تعقیب کردن فعالیت‌های شما در طول 24 ساعت خواهد بود. بنابراین به سرویس‌های مکان‌یاب دستگاه خود توجه خاصی داشته باشید و به شکل آگاهانه‌ای از آن استفاده کنید. مطمئنا شما می‌توانید این سرویس که با نام “Location Services” شناخته می‌شود را غیرفعال نمایید و بدین صورت ضریب امنیت خود را افزایش دهید، اما با انجام این عمل دیگر قادر به استفاده از قابلیت‌های عالی که به موجب فعال بودن سرویس‌های مکان‌یاب ارائه می‌شوند نخواهید بود. بنابراین توصیه ما به شما این است که از سرویس‌ مکان‌یاب دستگاه خود به طور آگاهانه‌تری استفاده کنید. به عنوان مثال به اپلیکیشن‌هایی که قادر به دسترسی به سرویس‌های مکان‌یاب هستند توجه داشته باشید.هیچ‌گاه اجازه ندهید که اپلیکیشن نامربوطی به اطلاعات مکانی شما دسترسی پیدا کند.

همچنین تنظیمات مربوط به سرویس‌های مکان‌یاب دستگاه خود را بهینه‌سازی کنید. بدین منظور وارد بخش “Settings” و سپس “Location” دستگاه خود شده و بنا به شرایط خود یکی از گزینه‌های موجود که با عنوان “High Accuracy”، “Battery Saving” و “Device Only” ارائه شده‌اند را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این گزینه‌ها توصیه می‌کنیم که با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

 

فعال‌سازی قابلیت Opt out of interest-based ads

 

اپلیکیشن‌هایی که ما به دانلود و نصب آن‌ها می‌پردازیم، عموما دارای تبلیغات درون برنامه‌ای هستند و این موضوع یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب درآمد در این اپلیکیشن‌ها به شمار می‌رود. اما در سیستم عامل اندروید ویژگی با نام “Interest-based Ads” وجود دارد که به موجب آن با توجه به اطلاعات پروفایل شما (اطلاعاتی نظیر تاریخ تولد، جنسیت، سایت‌هایی که عموما از آن‌ها بازدید می‌کنید و …)، تبلیغات خاصی نمایان می‌شود. در واقع این تبلیغات مبتنی بر علایق کاربر (Interest-Based) خواهند بود.

 

اما دسترسی به اطلاعاتتان از سوی این ویژگی به نوعی می‌تواند از نظر ضریب امنیت و حفظ حریم شخصی مشکل‌ساز شود. خوشبختانه شما می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات دستگاهتان این قابلیت را غیرفعال کنید. بدین منظور وارد بخش “Settings” و سپس “Google” و “Ads” شوید. حال گزینه با عنوان “Opt out of interest-based ads” را فعال نمایید.

 

فقط از فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) استفاده کنید

 

همواره سعی کنید که از طریق فروشگاه گوگل پلی دستگاهتان نسبت به دانلود اپلیکیشن‌های اندرویدی اقدام کنید. استفاده از منابع دیگر که مورد تایید گوگل نیستند، می‌تواند ریسک‌های امنیتی را برایتان به همراه داشته باشد. اپلیکیشن‌هایی که در فروشگاه گوگل پلی ارائه می‌شوند عاری از هر نوع بدافزار یا ویروس مخرب خواهند بود، بنابراین همواره سعی کنید که از این منبع به منظور دانلود اپلیکیشن‌های اندرویدی مورد نظرتان استفاده کنید.

 

در بخش تنظیمات دستگاه اندرویدی شما گزینه‌ای با عنوان “Unknown Sources” وجود دارد که به طور پیش فرض غیرفعال است. اگر قصد داشته باشید که از منابع غیرمجاز دیگر به منظور دانلود و نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده کنید، باید گزینه “Unknown Sources” را فعال نمایید. با فعال‌سازی این گزینه دستگاه شما به نوعی وارد یک ریسک امنیتی می‌شود. دقت داشته باشید که به منظور نصب و استفاده از اپلیکیشن‌هایی که از سوی “بازار” ارائه می‌شوند هم باید گزینه “Unknown Sources” فعال باشد. بازار منبع قابل اعتمادی برای ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود اما از آنجایی که گوگل از آن مطلع نبوده و این منبع را تایید نکرده، به منظور نصب اپلیکیشن‌های دانلود شده از این منبع نیاز به فعال بودن قابلیت “Unknown Sources” در دستگاهتان الزامی است.

به منظور فعال‌سازی قابلیت “Unknown Sources” ابتدا وارد بخش “Settings” دستگاه اندرویدی خود شده و سپس گزینه “Security” را انتخاب کنید. حال به دنبال گزینه “Unknown Sources” باشید و اسلایدر ارائه شده در کنار آن را در حالت روشن یا خاموش قرار دهید. توصیه می‌کنیم که تنها به منظور نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی که از بازار خریداری کرده‌اید، قابلیت “Unknown Sources” را به طور موقت روشن کنید. در غیر این صورت ترجیحااین قابلیت را همواره غیرفعال نمایید.

 

از دسترسی‌های اپلیکیشن‌ها (Application Permissions) آگاهی داشته باشید

اپلیکیشن‌های اندرویدی پیش از نصب بر روی دستگاه لیستی را با عنوان “Application Permissions” ارائه می‌کنند که مربوط به دسترسی‌های اپلیکیشن است. در هنگام نصب هر اپلیکیشن به لیست دسترسی‌های آن توجه کنید و چنانچه با مورد مشکوکی برخورد کردید از نصب آن اپلیکیشن بر روی دستگاه خود ممانعت به عمل آورید. به عنوان مثال اپلیکیشنی که قرار است چراغ فلش LED دستگاهتان را به یک چراغ قوه تبدیل کند نیازی به دسترسی پیدا کردن به لیست مخاطبین شما ندارد. بنابراین دسترسی‌های اپلیکیشن‌ها را همواره مورد بررسی قرار دهید.

 

 

مدت‌ها بود که سیستم عامل آی او اس اپل این اجازه را در اختیار کاربران قرار می‌داد تا تک تک دسترسی‌های هر اپلیکیشن را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز برخی از آن‌ها را غیرفعال کنند، اما متاسفانه تا پیش از اندروید 6.0 مارشمالو این قابلیت در سیستم عامل اندروید ارائه نمی‌شد. در هر صورت از این پس کاربران دستگاه‌های هوشمند اندرویدی هم می‌توانند لیست دسترسی‌های اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاهشان را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز برخی از آن‌ها را غیرفعال سازند.بدین منظور در دستگاه اندرویدی خود وارد بخش “Settings” و سپس “Apps” شوید. حال نام اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کرده و سپس به بخش “Permissions” مراجعه کنید. حال می‌توانید هر یک از دسترسی‌های اپلیکیشن مورد نظر را غیرفعال نمایید

 

از نسخه پولی و بدون تبلیغات اپلیکیشن‌ها استفاده کنید

 

توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی باید با استفاده از روش‌های خاصی کسب درآمد کنند. در اغلب موارد این امر با دو رویکرد انجام می‌شود. در رویکرد اول، اپلیکیشن مورد نظر به طور رایگان در اختیار کاربر قرار داده می‌شود و حاوی تبلیغات درون برنامه‌ای است که گاها مخرب بوده و امنیت دستگاه را زیر سوال می‌برند. در این شرایط فرد توسعه دهنده از منبع تبلیغاتی مورد نظر هزینه‌ای دریافت می‌کند. در رویکرد دوم، توسعه دهنده اپلیکیشن مورد نظر نسخه‌ای از آن را بدون تبلیغات درون برنامه‌ای ارائه می‌کند اما به منظور خرید آن، کاربر باید هزینه‌ای را پرداخت نماید.

توسعه می‌کنیم که در این شرایط همواره از گزینه دوم استفاده کنید و هزینه‌ای ناچیز را پرداخت نموده و نسخه‌ای از اپلیکیشن مورد نظر که تبلیغات ندارد را بر روی دستگاهتان نصب کنید. این موضوع بدون تردید ریسک‌های امنیتی دستگاهتان را کاهش می‌دهد.

 

تدابیر امنیتی دقیق‌تری را برای سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری در نظر بگیرید

 

سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری هم اکنون در بین کاربران بسیار محبوب شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از این سرویس‌ها فایل‌های پشتیبان یا اصطلاحا بک‌آپی را از محتوای دستگاهتان تهیه کنید. این فایل بک‌آپ حاوی تمام اطلاعات دستگاه نظیر رمز عبور، داده‌های اپلیکیشن‌ها و … خواهد بود. بنابراین کاملا مشخص است که اگر فردی به این فایل دسترسی یابد، اطلاعات شما به سرقت رفته‌اند و حریم شخصی‌تان پایمال می‌شود.

 

 

به منظور جلوگیری از وقوع این مشکل توصیه می‌کنیم که تا حد امکان در دستگاه‌های اندرویدی از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری استفاده نکنید. بدین منظور وارد بخش “Settings” و سپس “Backup & reset” دستگاه خود شوید و گزینه “Back up my data” را غیرفعال کنید. اگر بنا به هر دلیلی قصد داشتید که قابلیت بک‌آپ‌گیری از طریق سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری را در دستگاهتان فعال بگذارید، حتما رمز عبور پیشرفته‌ای را برای حساب کاربری خود تعیین نموده و یا از تاییدهای دو مرحله‌ای استفاده کنید.

 

از اپلیکیشن‌های حفاظتی نظیر BitDefender Clueful استفاده کنید

 

توصیه می‌کنیم که به منظور افزایش امنیت دستگاه و حفظ حریم شخصی‌تان از اپلیکیشن‌های حفاظتی نظیر BitDefender Clueful در دستگاه خود استفاده کنید. این اپلیکیشن می‌تواند سایر اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاهتان را آنالیز نموده و اطلاعات و دسترسی‌های آن‌ها را برای شما افشا کند. استفاده از این اپلیکیشن به منظور کنترل عملکرد سایر اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه‌های اندرویدی به واقع موثر خواهد بود.

همچنین توصیه می‌کنیم که از اپلیکیشن‌های آنتی ویروس و فایروال و … در دستگاه اندرویدی خود استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها در شرایط خاص می‌توانند به واقع موثر عمل کنند. با پیشرفتی که سیستم عامل اندروید و دستگاه‌های اندرویدی داشته‌اند، تمرکز بسیاری از افراد سودجو و هکرها به سمت و سوی این سیستم عامل جلب شده است. هم اکنون ویروس‌ها و بدافزارهای مخرب بی‌شماری به منظور آلوده کردن سیستم عامل اندروید ارائه شده‌اند که باید نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید. این بدافزارها و ویروس‌ها می‌توانند با روش‌های خاصی از اطلاعات شخصی و امنیت افراد سوء استفاده به عمل آورند.

چگونه یک گوشی هوشمند مناسب را انتخاب و خریداری کنیم؟

هم اکنون اگر قصد خرید یک گوشی هوشمند جدید را داشته باشید، گزینه‌های خرید متنوعی پیش رویتان قرار خواهد داشت. کاملا مشخص است که طی چند سال اخیر تنوع گوشی‌های هوشمند به شدت افزایش یافته و برندهای مختلفی به صنعت موبایل افزوده شده‌اند. حال اگر شما به منظور خرید یک گوشی جدید با دیدی دقیق پیش نرفته و با توجه به معیارها و شرایط خاص مورد نیاز آن را انتخاب نکنید، مطمئنا دچار مشکل شده و حتی ممکن است پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از خرید خود پشیمان شوید.

بنابراین به منظور انتخاب و خرید یک گوشی هوشمند مناسب باید به مسائل و موارد متعددی توجه داشت. آگاه بودن از این مسائل می‌تواند شما را در انتخاب بهترین گزینه موجود یاری کند. در این مقاله قصد داریم که به موضوعات و مواردی اشاره کنیم که باید پیش از خرید یک گوشی هوشمند جدید و مناسب به آن‌ها توجه داشته باشید. با موبایل اینتل همراه باشید تا اطلاعات جامع‌تری در این رابطه خدمت شما عزیزان ارائه شود.

 

مسئله اول: سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب کنید

 

در قدم اول باید سیستم عامل مورد نظر خود را بشناسید. هم اکنون گوشی‌های هوشمند از نظر سیستم عامل شامل سه دسته اصلی می‌شوند. دسته اول محصولات اندرویدی هستند. دسته دوم محصولات آی او اسی اپل محسوب شده و دسته سوم هم ویندوزموبایل خواهند بود. انتخاب یک سیستم عامل مناسب اولین قدم به منظور خرید یک گوشی مناسب است. برای درک این موضوع باید تفاوت‌های مابین این سیستم عامل‌ها را شناخته و با توجه به نیازهای خود نسبت به انتخاب هر یک از آن‌ها وارد عمل شوید.

 

 

اگر به دنبال سیستم عاملی هستید که بتوان به سادگی از آن استفاده کرد و قابلیت‌های شخصی‌سازی متعددی را ارائه کند، توصیه می‌کنیم که سیستم عامل اندروید را انتخاب کنید. در سمت مقابل اگر به دنبال سیستم عاملی هستید که منحصر به فرد و اختصاصی‌تر باشد، می‌توانید سیستم عامل آی او اس و محصولات برند اپل را انتخاب کنید. همچنین اگر از علاقمندان به سیستم عامل ویندوز مایکروسافت هستید، می‌توانید سیستم عامل ویندوزموبایل را انتخاب نمایید. به طور کلی هم اکنون سیستم عامل اندروید محبوب‌ترین و پرکاربرترین سیستم عامل موبایلی موجود در دنیاست و روز به روز در حال پیشرفت است. انتخاب این سیستم عامل گزینه بسیار مناسبی برایتان محسوب می‌شود چرا که تنوع محصولات در این سیستم عامل به مراتب نسبت به سایر سیستم عامل‌های نامبرده شده بیشتر است.

 

 

مسئله دوم: بودجه مورد نظرتان را تعیین کنید

در قدم دوم باید بودجه مورد نظر خود را تعیین نمایید. به عنوان مثال اگر بودجه شما تا 500،000 تومان باشد، نمی‌توانید با هدف خرید یک آیفون پیش بروید. آیفون‌های اپل محصولات گران قیمتی هستند، بنابراین تعیین بودجه یکی از اصلی‌ترین مسائل موجود به منظور انتخاب یک گوشی مناسب به شمار می‌رود. به طور کلی از آنجایی که تنوع محصولات اندرویدی نسبت به سایر محصولات بیشتر است، کاملا طبیعی خواهد بود که دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل از نظر قیمت هم در رنج‌های متنوع‌تری عرضه شوند.

 

 

بنابراین اگر بودجه‌ای بسیار محدود را در اختیار دارید فقط و فقط به دنبال محصولات اندرویدی باشید. اگر بودجه شما متعادل است می‌توانید ویندوزفون‌ها را هم به گزینه‌های موجود در کنار محصولات اندرویدی اضافه کنید. نهایتا اگر بودجه شما بسیار زیاد است، می‌توانید محصولت برند اپل را هم در کنار سایر محصولات در نظر داشته باشید. عموما کمپانی‌های چینی از نظر قیمت محصولات اندرویدی مقرون به صرفه‌ای را روانه بازار می‌کنند. به عنوان مثال شما 300،000 تومان هم می‌توانید گوشی‌های اندرویدی برندهایی نظیر هوآوی، شیائومی، میزو و … را خریداری کنید.

 

مسئله سوم: به دستگاهی که هم اکنون از آن استفاده می‌کنید دقت داشته باشید

 

اگر از آن دسته افرادی هستید که همواره به دنبال استفاده از دستگاه‌ها و محصولات جدید هستید می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید. به طور کلی تجربه نشان داده که کاربران ضمن استفاده از یک دستگاه به آن علاقمند شده و عادت می‌کنند. به عنوان مثال اگر دستگاه هوشمند قبلی که خریداری کرده‌اید یک دستگاه اندرویدی بوده، احتمالا شما به این سیستم عامل وابسته می‌شوید. حال اگر به طور ناگهانی یک آیفون اپل را خریداری کنید ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی چندان احساس رضایت‌بخشی نداشته باشید. البته این امر در بین تمام کاربران با شیوه مشابه دیده نمی‌شود و چه بسیارند افرادی که از یک سیستم عامل به سیستم عاملی جدید جهش یافته و رضایت کافی داشته‌اند.

 

 

با وجود تمامی این تفاسیر باید در نظر داشت که انتقال اطلاعات و داده‌ها مابین دو دستگاه با سیستم عامل‌های متنوع هم در پاره‌ای از موارد می‌تواند دردسرساز باشد. البته برندهایی نظیر سامسونگ با ارائه ابزارهای خاصی سعی داشته‌اند که این روند را بهبود بخشند، اما با این حال نمی‌توان دردسرهای این موضوع را نادیده گرفت. توصیه می‌کنیم که اگر مدت‌هاست که از یک سیستم عامل استفاده می‌کنید و اهل ریسک نیستند، حتما گوشی جدید خود را هم مطابق با همان شرایط انتخاب کنید.

 

مسئله چهارم: قابلیت‌های مختلف گوشی‌ها را بشناسید

 

پیش از انتخاب یک گوشی هوشمند جدید حتما سعی کنید که قابلیت‌های مختلف آن را بشناسید. به عنوان مثال آیفون‌های جدید اپل (از آیفون 5S به بعد) مجهز به اسکنر اثر انگشت کاربر هستند. این موضوع در حالی است که تمام گوشی‌های هوشمند اندرویدی به این قابلیت مجهز نیستند. دستیار صوتی سیستم عامل‌های اندروید، آی او اس و ویندوزموبایل هم نسبت به یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال دستیار صوتی آیفون‌ها اپل سیری (Siri) نام دارد، دستیار صوتی ویندوزفون‌های مایکروسافت کورتانا (Cortana) است و گوگل دستیار صوتی خود را گوگل ناو (Google Now) نامیده است. توجه به این موارد و تفاوت‌های مابین قابلیت‌های مختلف گوشی‌های هوشمند از جمله مسائلی است که توصیه می‌کنیم پیش از خرید یک گوشی جدید حتما به آن توجه داشته باشید.

 

مسئله پنجم: به اپلیکیشن‌های قابل نصب بر روی دستگاه توجه کنید

 

در ابتدا دقت داشته باشید که تنوع اپلیکیشن‌های موجود برای ویندوزفون‌ها نسبت به دو سیستم عامل اندروید و آی او اس کمتر است. همچنین استفاده از اپلیکیشن‌ها در دستگاه‌های اندرویدی نسبت به دستگاه‌های آی او اسی به شکل ساده‌تری انجام می‌شود. اما گذشته از این موضوع شما پیش از خرید یک گوشی جدید باید به اپلیکیشن‌های قابل نصب بر روی آن هم توجه کنید. به عنوان مثال تصور کنید که قصد دارید یک اپلیکیشن منحصر به فرد را بر روی دستگاهتان نصب نمایید که شاید هنوز نسخه آی او اسی یا اندرویدی آن ارائه نشده باشد. در این شرایط مطمئنا محدودیتی در انتخابتان ایجاد می‌شود.

 

 

همچنین تصور کنید که از افراد علاقمند به اجرای بازی‌های سنگین و پرگرافیک در دستگاهتان هستید. در این شرایط نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با صرف مبلغی در حدود 300،000 تومان و خرید یک گوشی اندرویدی ارزان قیمت، بازی مورد نظرتان را در دستگاه نصب و اجرا کنید. اپلیکیشن‌های مورد نیازتان هم می‌توانند در انتخاب گوشی هوشمند شما نقش به سزایی داشته باشند.

 

مسئله ششم: توجه به قابلیت اتصال LTE 4G گوشی

استفاده از اینترنت به یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی تبدیل شده که کاربران به آن توجه دارند. هم اکنون گوشی‌های هوشمند جدیدتر موجود در بازار از اتصال LTE 4G پشتیبانی می‌کنند. این استاندارد اتصال نسبت به استاندارد پیشین خود یعنی 3G به مراتب سرعت و کیفیت بالاتری دارد. بنابراین اگر از افرادی هستید که با استفاده از موبایل دیتا و شبکه سیم کارتتان از اینترنت استفاده می‌کنید، حتما به این موضوع توجه داشته باشید که گوشی هوشمند جدیدتان از اتصال LTE 4G پشتیبانی کند.

 

همچنین برخی از افراد هم به قابلیت پشتیبانی همزمان دستگاه از دو سیم کارت اهمیت خاصی می‌دهند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، حتما پیش از خرید یک گوشی جدید به این مسئله توجه داشته باشید.

 

مسئله هفتم: اندازه صفحه نمایش و گوشی

اندازه صفحه نمایش و ابعاد گوشی هوشمند هم از جمله مواردی است که در انتخابتان موثر خواهد بود. افراد بسیار زیادی وجود دارند که تمایلی نسبت به استفاده از گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ ندارند. در سمت مقابل چه بسیارند آن دسته افرادی که فوق‌العاده علاقمند استفاده از گوشی‌های هوشمند مجهز به صفحه نمایش بزرگ‌تر یا اصطلاحا فبلت هستند.

 

بنابراین پیش از خرید یک گوشی هوشمند جدید حتما به این موضوع توجه داشته باشید. حمل و نقل یک گوشی با نمایشگر بزرگ مطمئنا نسبت به یک گوشی با نمایشگر کوچک‌ دشوارتر است، اما در سمت مقابل وب‌گردی، تماشای ویدئو و … لذت خاصی در محصولات با نمایشگر بزرگ‌تر ارائه می‌کنند. هم اکنون اندازه صفحه نمایش و ابعاد گوشی‌ها به یکی از عوامل موثر در و انتخاب این محصولات از سوی کاربران تبدیل شده است

 

مسئله هشتم: تعیین قدرت سخت افزاری مورد نیازتان

تعیین قدرت سخت افزاری مورد نیاز هم از جمله مسائل اصلی است که پیش از خرید یک گوشی هوشمند باید به آن توجه داشته باشید. اگر قصد اجرای اپلیکیشن‌ها یا بازی‌های سنگین در دستگاه خود را دارید، بدون تردید باید به دنبال محصولی باشید که از نظر قدرت سخت افزاری بتواند نیازهایتان را برطرف کند.

 

در سمت مقابل باید در نظر داشت که قدرت سخت افزاری گوشی‌های هوشمند ارتباط مستقیمی با قیمت آن‌ها دارد. هرچه قدرت سخت افزاری دستگاه بیشتر باشد، قیمت آن هم به مراتب بیشتر خواهد بود. سعی کنید که همواره در بودجه مورد نظرتان بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید. اگر گزینه‌های مطابق با بودجه شما از نظر سخت افزاری ضعیف‌تر از حد توقع شما هستند، باید نسبت به افزایش بودجه خود اقدام کنید. در غیر این صورت احتمالا از خریدتان پشیمان می‌شوید.

 

مسئله نهم: به شرایط و وضعیت حافظه داخلی دستگاه توجه کنید!

ظرفیت حافظه داخلی گوشی‌های هوشمند یکی از حائز اهمیت‌ترین ویژگی‌های آن‌هاست که حتما باید به آن توجه کنید. گوشی هوشمندی که حافظه داخلی آن ظرفیت پیش فرض 8 گیگابایتی را ارائه می‌کند، بدون تردید انتخاب جالبی برای شما محسوب نخواهد شد. سعی کنید که همواره گوشی‌های هوشمندی را خریداری کنید که از نظر حافظه داخلی ظرفیت بیشتری را به همراه داشته باشند تا در آینده با مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی اطلاعات مواجه نشوید.

 

 

در این بین برخی از گوشی‌های هوشمند قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی یا رم میکرو اس‌دی (Micro SD) را ارائه می‌کنند. این موضوع بدان معناست که شما می‌توانید یک رم میکرو اس‌دی را به دستگاهتان متصل کرده و بدین صورت فضای ذخیره‌سازی اطلاعات آن را افزایش دهید. در نظر داشته باشید که هیچ یک از آیفون‌های اپل این قابلیت را ارائه نمی‌کنند. فراموش نکنید که پیش از انتخاب یک گوشی هوشمند به شرایط و وضعیت حافظه داخلی آن توجه خاصی داشته باشید و تا حد امکان از انتخاب گوشی‌های با حافظه داخلی محدود دوری کنید.

 

مسئله دهم: کیفیت دوربین دستگاه را در نظر بگیرید.

بررسی‌ها نشان داده که توجه به کیفیت دوربین دستگاه از جمله معیارهای اصلی کاربران در حین خرید یک گوشی جدید بوده است. بنابراین شما هم به این موضوع توجه داشته باشید. هم اکنون گوشی‌های هوشمند جایگزین تمام و کمال دوربین‌های دیجیتال شده‌اند و کمتر کسی را می‌بینید که به منظور عکسبرداری از دوربین‌های اختصاصی استفاده کند. دوربین گوشی‌های هوشمند ضبط کننده لحظات شادی و خاطرات ماست، بنابراین کیفیت عملکرد آن فوق‌العاده حائز اهمیت خواهد بود.

 

همچنین توصیه می‌کنیم که علاوه بر دوربین اصلی، کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی مورد نظرتان را هم در نظر داشته باشید. هم اکنون عکسبرداری سلفی در بین کاربران از محبوبیت شایان ملاحظه‌ای برخوردار است، بنابراین به این موضوع توجه داشته باشید. آیفون‌های اپل از جمله محصولاتی هستند که همواره کیفیت دوربین اصلی آن‌ها فوق‌العاده رضایت‌بخش است.

 

مسئله یازدهم: توان شارژدهی باتری دستگاه

با پیشرفت‌هایی که سایر جنبه‌های سخت افزاری گوشی‌های هوشمند داشته‌اند، طبیعی است که مصرف انرژی دستگاه افزایش یاد. عواملی همچون صفحه نمایش بزرگ، وضوح تصویر بیشتر صفحه نمایش، قدرت پردازشی بیشتر و … همگی مسائلی هستند که نیازمند مصرف انرژی بیشتر خواهند بود. این انرژی در گوشی‌های هوشمند توسط باتری قابل شارژ آن تأمین می‌شود. در بسیاری از موارد دیده شده که کیفیت شارژدهی باتری گوشی‌های هوشمند به هیچ وجه جالب توجه نبوده و حتی آزاردهنده است. به عنوان مثال تصور کنید که گوشی شما هر روز 2 الی 3 بار نیاز به اتصال به شارژر دارد. مطمئنا این امر می‌تواند آزاردهنده باشد.

 

 

سعی کنید که پیش از انتخاب یک گوشی هوشمند به توان و ظرفیت باتری آن توجه کنید و این توان را با سایر عوامل موثر در مصرف انرژی دستگاه مقایسه کنید. دقت داشته باشید که ظرفیت عددی باتری گوشی‌ها معیار دقیقی برای سنجش کیفیت عملکرد آن‌ها محسوب نمی‌شود. توصیه می‌کنیم که به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کیفیت عملکرد باتری گوشی‌های هوشمند حتما به بنچمارک‌های مرتبط مراجعه کنید.

 

نقد و بررسی کامل آیفون ۱۲ (IPhone 12 2020)

محصول جدید شرکت اپل در راه است

محصولات فعلی شرکت اپل (Apple) یعنی آیفون ۱۱ (iPhone 11)، آیفون ۱۱ پرو (iPhone 11 Pro) و آیفون ۱۱ پرو مکس (iPhone 11 Pro Max) با تمام آپشن‌های بی‌نظیرشان باعث نشدند تا طرفداران این برند منتظر رونمایی از محصول جدید در پاییز امسال نباشند. البته اگر به دلیل شیوع بیماری کرونا تغییری در این زمان رخ ندهد.

این سری جدید از آیفون‌ها، اولین محصول این شرکت است که از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کند. گزارش‌ها حاکی از این است که در طراحی جدید آیفون ۱۲ (iPhone 12)، ضمن افزودن قابلیت Touch ID در صفحه نمایش، بریدگی بالای صفحه یا ناچ (notch) حذف خواهد شد. همچنین می‌تواند مدل‌های بیشتری نسبت به آیفون‌های معمولی اپل داشته باشد.

البته هنوز تا زمان رونمایی از این محصول چند ماه باقی است و ممکن است تغییرات زیادی رخ دهد. اما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی که تا به الآن در مورد آیفون ۱۲ گزارش شده است را مورد بررسی قرار دهیم:

 

 

  • پس از عرضه مجدد آیفون ۹ (مدل iPhone SE 2) در نیمه اول سال، ۴ مدل آیفون ۱۲ در پاییز امسال وارد بازار خواهد شد.
  • انتظار می‌رود که این سری از محصول جدید اپل شامل دو مدل با نمایشگرهای ۵.۴ و ۶.۱ اینچی و دو مدل پرو ۶.۱ و ۶.۷ اینچی باشد.
  • همه مدل‌های این آیفون از طریق مودم ۵G کوالکام (Qualcomm) قابلیت اتصال ۵G را خواهند داشت.
  • در آیفون ۱۲ پرو (iPhone 12 Pro) احتمالاً یک دوربین زمان پرواز (ToF) به سه دوربین عقب اضافه خواهد شد که به عملکرد واقعیت افزوده (AR) کمک خواهد کرد.
  • تمام مدل‌های این آیفون می‌توانند داری صفحه نمایش OLED باشند. اما تنها آیفون ۱۲ پرو ممکن است نرخ تازه سازی (refresh rate) 120 هرتز را ارائه دهد.

 

آخرین اخبار در مورد آیفون ۱۲

  • یک تصویر شماتیک توییت شده نشان می‌دهد که چطور اسکنر لیدار (LiDAR) در مجموعه دوربین‌های آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس به کار برده خواهد شد.
  • تصویری منتشر شده است که نشان می‌دهد در پاییز امسال از هر ۴ مدل آیفون ۱۲ رونمایی خواهد شد.
  • با توجه به ثبت اختراع جدید اپل، انتظار می‌رود که آیفون ۱۲ با امکان تغییر جهت صفحه نمایش با استفاده از قابلیت تشخیص چهره (Face ID) می‌تواند ویژگی‌های آزار دهنده در مورد آیفون‌ها را تغییر دهد.

 

آیا معرفی این آیفون با تأخیر مواجه خواهد شد؟

اپل در ۱۰ سپتامبر سال گذشته طی یک رویداد مطبوعاتی از آیفون ۱۱ رونمایی کرد. بر همین اساس پیش بینی می‌شود که آیفون ۱۲ جدید نیز در سپتامبر ۲۰۲۰ رونمایی شود. بنابراین اگر تأخیری در روند کار این شرکت ایجاد نشود احتمالاً می‌توانیم در سه‌شنبه دوم ماه یعنی ۸ سپتامبر منتظر انتشار آیفون ۱۲ باشیم. به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا شایعاتی مبنی بر تأخیر در عرضه آیفون ۱۲ وجود دارد. اما برخی گزارشات نیز بیان می‌کنند که گوشی‌های آیفون ۱۲ اپل برای این‌‌که برای عرضه در پاییز آماده شوند در حال حاضر روی خط تولید قرار دارند.

پیش از این شایعاتی مبنی بر این‌که رونمایی از آیفون ۱۲ ماه‌ها به تأخیر خواهد افتاد و حتی در بدترین حالت به سال ۲۰۲۱ نیز کشیده خواهد شد وجود داشت. اما زنجیره تأمین اپل هرگونه درخواست از سوی این شرکت جهت تأخیر در تولید را انکار می‌کند.

بیماری کرونا اپل را وادار کرده است تا کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) خود را به صورت آنلاین برگزار کند. این رویداد همچنان در ماه ژوئن برگزار خواهد شد. بنابراین می‌توانید در آن روزها منتظر رونمایی از IOS 14 باشید. این نسخه به روز شده سیستم عامل تلفن‌های همراه اپل است که قرار است اولین نسخه آن در آیفون ۱۲ به کار گرفته شود.

 

قیمت آیفون ۱۲

آیفون ۱۱ با قیمتی مقرون به صرفه ۶۹۹ دلار عرضه می‌شود. در حالی که آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس به ترتیب ۹۹۹ دلار و ۱۰۹۹ دلار قیمت دارند. البته مطمئناً پشتیبانی از شبکه ۵G بر قیمت آیفون ۱۲ می‌افزاید.

بیشتر تلفن‌های قدرتمند ۵G که سال گذشته وارد بازار شدند نسبت به مدل‌های معمولی گران‌تر بودند. برای مثال گلگسی اس ۱۰ ۵G (Galaxy S10 5G) با قیمت ۱۲۹۹ دلار وارد بازار شد که ۳۰۰ دلار گران‌تر از گلگسی اس ۱۰ پلاس (Galaxy S10+) بود. گلگسی نوت ۱۰ پلاس ‌۵G (Galaxy Note 10 Plus 5G) نیز ۱۲۹۹ دلار قیمت داشت که ۲۰۰ دلار بیشتر از نوت ۱۰ پلاس (Note 10 Plus) است.

گلگسی اس ۲۰ (Galaxy S20) که به تازگی معرفی شده است از شبکه ۵G پشتیبانی می‌کند و ۹۹۹ دلار قیمت دارد. اما ۱۰۰ دلار بیش‌تر از سری اس ۱۰ است که یک سال پیش عرضه شد. تحلیل‌گر اپل مینگ چی کو (Ming Chi Kuo) در رابطه با قیمت گذاری اپل اظهار داشت: اپل در مقایسه با محصولات امسال، قیمت آیفون‌های ۵G را به میزان قابل توجهی افزایش نخواهد داد و بسته به ویژگی نسخه‌ها بین ۳۰ تا ۱۰۰ دلار تخمین زده است.

 

 

اولین آیفون ۵G اپل

براساس گزارشی با موضوع ۵G گفته شده است که تمام مدل‌های آیفون ۱۲ با قابلیت شبکه ۵G روانه بازار خواهند شد. این یعنی دیگر نیازی نیست برای بهره‌گیری از این تکنولوژی حتماً آیفون ۱۲ پرو مکس (iPhone 12 Pro Max) را تهیه کرد.

 

 

 

طبق گزارش‌ها اپل با کوالکام و سامسونگ همکاری خواهد کرد تا آیفون‌های ۲۰۲۰ خود را با مودم‌های هر دو شرکت عرضه کند که می‌توانند به شبکه‌های ۵G ساخته شده در هر دو طیف امواج میلی‌متری (mmWave) و امواج زیر ۶ گیگاهرتز (sub-6GHz) متصل شوند.

به گفته تحلیل‌گر مینگ چی کو، توسعه کوالکام تا به امروز بر روی mmWave بوده، درحالی که سامسونگ بر روی sub-6GHz متمرکز بوده است. پشتیبانی از هر دو این شبکه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد، زیرا حامل‌های مختلف هنگام گسترش شبکه‌های ۵G خود از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

حالا که اپل تجارت مودم‌های اینتل (Intel) را خریداری کرده است. انتظار می‌رود که سرانجام از دریافت مودم‌های ۵G کوالکام صرف نظر کرده و مودم‌های خاص خودش را طراحی کند. همان‌طور که طراحی پردازنده‌های سری A را به دست گرفت. البته بعید است که این امر با آیفون ۱۲ اتفاق بیفتد.

مینگ چی هو پیش بینی جدیدی را در مورد قابلیت‌های آیفون ۱۲ ۵G ارائه داده است. این‌که از آمپلی‌فایر یا تقویت‌کننده‌های کم‌تری نسبت به آنچه که او فکر می‌کرد استفاده خواهد شد. به این ترتیب سرعت ۵G کندتر خواهد بود. اما کاربران خارج از محدوده ۵G قطعاً متوجه این تفاوت نخواهند شد و ممکن است کسانی که به برخی از شبکه‌های ۵G دسترسی دارند هم متوجه نشوند. زیرا شبکه‌های تازه‌کار هنوز در مقایسه با ۴G خیلی سریع نیستند.

 

دوربین‌های آیفون ۱۲

 

 

با توجه به این‌که آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس دارای ۳ لنز دوربین هستند. انتظار می‌رود که در نسخه ۲۰۲۰ آیفون‌های پرو نیز، همین طراحی اعمال شود. همچنین احتمال دارد یک لنز جدید (حسگر زمان پرواز) به لنزهای آیفون ۱۲ اضافه شود.

یک طرح شماتیک انتشار یافته از آیفون ۱۲ پرو نشان می‌دهد که لنز زمان پرواز چگونه می‌تواند در مجموعه دوربین‌های آیفون ۱۲ پرو به نظر برسد. این لنز جایی در کنار لنزهای اصلی، سنسور تله فوتو (telephoto) و دوربین اولترا واید (ultra wide) موجود در مدل‌های فعلی آیفون‌های پرو اپل قرار دارد.

از این سنسور انتظار می‌رود که فاصله بین گوشی و سوژه مورد نظر با دقت بیشتری محاسبه شود. این ویژگی باعث می‌شود تا عکس‌های پرتره بهتری ثبت شوند. ضمن این‌که برنامه‌های AR یا واقعیت‌های افزوده نیز از طریق این سنسور قادر به اجرا خواهند بود.

 

پردارنده قدرتمند آیفون ۱۲

 

مشخص شده است که اپل قرار است در نسل جدید آیفون‌ها از تراشه سری A بعدی خود استفاده کند. استفاده از فناوری ۵ نانومتری در این تراشه باعث می‌شود تا اندازه پردازنده کوچکتر شده و مصرف انرژی نیز کاهش یابد. پیش بینی می‌شود که این پردازنده تا ۱۵ درصد سرعت بیشتر را برای آیفون ۱۲ فراهم خواهد کرد.

 

 

نمایشگر آیفون ۱۲: نرخ تازه سازی (refresh rate) ۱۲۰ هرتز

 

نمایشگرهای آیفون ۱۲ می‌توانند از نظر پیشرفت صفحه نمایش بر بسیاری از گوشی‌های هوشمند فعلی غلبه کند. اپل تصمیم دارد که نرخ تازه‌سازی تصویر در آیفون جدید خود را ۱۲۰ هرتز در نظر بگیرد. نرخ تازه‌سازی بیشتر، پیمایش سریع‌تر و نرم‌تری را در صفحات وب و اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کند.

 

اتصال USB-C و شارژی سریع‌تر

 

اپل از آیفون ۵ به بعد پورت اختصاصی Lighting به آیفون‌های خود اختصاص داده است. جدیدترین نسل iPad Pro نیز از اتصال USB-C استفاده می‌کند. براساس گزارش‌های جدید، اپل، سامسونگ، اوپو و سایر تولیدکنندگان به زودی شارژرهایی را تولید خواهند کرد که با استفاده از تکنولوژی جدید گالیم نیترید (gallium nitride) اندازه آداپتورها با حفظ همان میزان وات، کاهش داده می‌شود. این بدان معنا است که آیفون ۱۲ به جای آداپتورهای ۱۶ اینچی MacBook Pro، ۶۵ وات نیرو را در یک شارژر جمع و جور ارائه خواهد داد.

 

کاربرد جدید تشخیص چهره (Face ID)

 

 

امروزه از Face ID به منظور بازکردن قفل تلفن، تأیید خرید برنامه، وارد کردن گذرواژه‌ها و Apple Pay استفاده می‌شود. اما این قابلیت کاربرد دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. همانطور که گزارش شده است به اپل حق ثبت اختراعی برای سیستم Face ID داده شده که می‌تواند یک برنامه کاربردی بسیار مفید را ارائه دهد.

با استفاده از این قابلیت موقعیت صورت کاربر نسبت به تلفن مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بدان معنا است که حتی اگر گوشی شما روی میز قرار گرفته باشد و شما در حال تعامل با آن باشید و یا در کنار یا بالای سرتان نگه داشته باشید، دستگاه دقیقاً می‌داند که صفحه باید به کدام جهت متمایل شود. این امکان وجود دارد که این ویژگی بتواند به IOS 14 و تمام آیفون‌هایی که از Face ID پشتیبانی می‌کنند استفاده شود.

 

چشم‌انداز

براساس شایعاتی که پیرامون آیفون ۱۲ وجود دارد مشخص است که به روزرسانی تلفن ۲۰۲۰ اپل برای کاربران بسیار هیجان‌انگیز است و بی‌صبرانه در انتظار نسل بعدی آیفون‌ها هستند. با توجه به گزارش‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که بیشترین پیشرفت‌ها قرار است در زمینه‌های اتصال ۵G، پشتیبانی از برنامه‌های واقعیت افزوده همراه با سنسور زمان پرواز باشد. اما با این حال هنوز اطلاعات زیادی هست که در مورد آیفون ۱۲ نمی‌دانیم. به همین دلیل باید منتظر اطلاعات جدیدی که ماه‌های آینده منتشر می‌شوند باشیم.

 

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی ای ۵۱ – Samsung Galaxy A51

 

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A51 ؛ شرکت کره ای سامسونگ در نیمه دوم و پایانی سال میلادی 2019 از گوشی هوشمند میان رده و اقتصادی سامسونگ گلکسی A51 رونمایی کرد. این گوشی هوشمند یکی از آخرین گوشی های سری A سامسونگ در سال 2019 است که نسخه و نسل جدید گوشی هوشمند گلکسی A50 می باشد که در A51 شاهد بهبودهای بسیار خوب و قابل ملاحظه ای هستیم که می توان به دوربین 4 گانه 48 مگاپیکسلی و پردازنده قوی تر اشاره کرد. حال در این مقاله از بخش الکترونیک و دیجیتال ماگرتا قصد داریم تا به نقد و بررسی تمام مشخصات گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی ای ۵۱ – Galaxy A51 بپردزایم.در ادامه با موبایل اینتل همراه باشید.

 

 

مشخصات اصلی سامسونگ گلکسی ای ۵۱ – Galaxy A51

 


 

بررسی طراحی و ظاهر سامسونگ گلکسی ای ۵۱ – Galaxy A51

 

گوشی هوشمند گلکسی A51 در ابعاد 158.5 در 73.6 در 7.9 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن 172 گرم می باشد که وزن کم و مناسبی می باشد و باعث خستگی سریع دست نمی شود. مثل گلکسی A50، در ساخت بدنه A51 نیز از نوعی پلاستیک با ظاهر شیشه ، که سامسونگ آن را 3D Glasstic می‌نامد استفاده شده است.

در طراحی بخش پشتی این گوشی با الگوی خطوط متقاطع و رنگ پردازی پلکانی (gradient) که بسته به زاویه تابش نور، تغییر رنگ می‌دهد انجام شده است که بسیار زیبا و دلنشین می باشد و سامسونگ در این بخش به خوبی عمل کرده است. علاوه بر این طراحی زیبا در پشت این گوشی می توان دوربین چهار گانه L شکل را با یک چراغ LED در کنار آنها را مشاهده کرد.

در قسمت جلویی این گوشی میان رده می توان نمایشگر 6.5 اینچی سوپر امولد که با حفره (سوراخ) دوربین سلفی در قسمت وسط آن را مشاهده کرد که 87.4 درصد قسما جلویی گلکسی A51 رو در بر گرفته و دارای حاشیه های بسیار کمی می باشد که مطابق ترند سال می باشد.

در لبه پایین این گوشی به ترتیب درگاه 3.5 میلی متری هدفون، درگاه USB تایپ C، میکروفون و یک اسپیکر تکی قرار گرفته، در لبه بالایی نیز تنها اسپیکر تلفن بین صفحه نمایش و قاب گوشی دیده می شود. کلید های کم و زیاد کردن صدا و پاور (خاموش روشن کردن) گوشی نیز در لبه سمت قرار دارند. اسلات سیم نیز به همراه میکرو اس دی در سمت چپ قرار گرفته اند.

 

 

این گوشی هوشمند میان رده در در رنگ‌های مشکی، سفید، رنگ ترکیبی متمایل به سبز و مشکی عرضه شده که تنوع رنگی بسیار خوبی می باشد. به طور کلی در بخش طراحی سامسونگ در این گوشی به خوبی عمل کرده امام تنها ایراد آن بدنه پلاستیکی آن است که با توجه به میان رده بودن گوشی می تواند قابل چشم پوشی باشد.

بررسی صفحه نمایش سامسونگ گلکسی ای ۵۱ – Galaxy A51

 

 

سامسونگ نمایشگر Infinity-O را برای این گوشی در نظر گرفته است. Infinity-O نمایشگری است که برای اولین بار در ساخت گلکسی نوت 10 به کار گرفته شده بود. این صفحه نمایش 6.5 اینچی سوپر امولد.با نسبت ابعاد 20:9 ونسبت بدنه 87.4 درصدی، است. رزولوشن این نمایشگر عریض 1080 در 2400 (فول اچ دی پلاس) با 405 پیکسل در اینچ می باشد که بسیار مناسب می باشد. این صفحه نمایش رنگ ها را بسیار شاداب و زنده نشان می دهد و دارای روشنایی بسیار بالایی است که در زیر نور آفتاب دچار مشکل نخواهید شد.

همچنین از نظر امنیت حسگر اثر انگشت گلکسی A51 در زیر صفحه نمایش سوپر اولد آن قرار گرفته که سرعت و امنیت قابل قبولی دارد اما هنوز به سرعت و بلوغ کاملی که از آن انتظار داریم نرسیده است. جدا از حسگر انگشت نیز شما می توانید از قابلیت تشخیص چهره نیز بهره ببرید که توسط دوربین سلفی صورت می گیرد که سرعت بسیار خوبی در بازگشایی گوشی را دارد اما به طور این مورد در اکثر گوشی های اندرویدی از امنیت پایین تری برخورداری می باشد.

 

 

یکی از مهم‌ترین تغییرات A51 را باید در بالای نمایشگر آن جست‌وجو کرد؛ جایی که ناچ Uشکل (در A50) جای خود را به یک حفره داده است و به طور کلی این نمایشگر زیبایی خاصی به این گوشی هوشمند بخشیده است. خوب است بدانید که این نمایشگر با گوریلا گلس 3 پوشانده شده، هر چند این محافظ آخرین نسخه گوریلا گلس نیست، اما باید بدانید که با توجه به میان‌رده بودن این گوشی‌ و اینکه ضد آب هم نیست، ویژگی دور از انتظار نبوده است.

بررسی دوربین اصلی و سلفی سامسونگ گلکسی ای ۵۱ – Galaxy A51

 

 

با توجه به اینکه دوربین‌ها نقش مهمی در فروش گوشی های هوشمند سال گذشته داشته‌اند، سامسونگ در محصولات جدید خود نیز از این موضوع غافل نبوده و تمرکز بالایی بر روی آن داشته‌ است.

گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A51 همانطور که از ظاهرش پیداس دارای دوربین چهارگانه است که یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی عریض با گشودگی دیافراگم f/2.0 به عنوان لنز اصلی دارد و به همراه آن یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با گشودگی دیافراگم f/2.2 تعبیه شده است تا به شما امکان جای دادن کادر بزرگتری در عکس را برای شما فراهم می کند.

 

 

سنسور دیگری که می توانید از آن بهره ببرید لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.4 برای عکاسی از سوژه های بسیار ریز است به طوری که می تواند تار و پود پارچه را در عکس شما نمایان سازد. سنسور دیگری که در پشت این گوشی قرار گرفته است لنز عمقی ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 است تا بتواند در عکاسی پرتره به کمک شما بیاید.

همچنین گفتنی است، فناوری هوش مصنوعی در مجموعه دوربین، قادر به تشخیص 30 سوژه بوده و با بهینه‌سازی تصاویر، آنها را زنده‌تر می‌کند. همچنین، قابلیت Super Steady Video، فیلم‌برداری از سوژه‌های متحرک و یا فیلم‌برداری در هنگام حرکت را آسان‌تر و باکیفت‌تر خواهد کرد.

 

دوربین سلفی نیز متشکل از یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی عریض با گشودگی دیافراگم f/2.2 که از HDR هم پشتیبانی می‌کند، است و همراه بسیار خوبی برای ثبت خاطرات شما خواهد بود. در مجموع می توان سامسونگ گلکسی A51 را مجهز به دوربین کاملی دانست که امکانات و ویژگی های بسیار زیادی را در اختیار شما می گذارد و می تواند در شرایط نوری و محیطی مختلف تنظیمات به خصوصی را برای شما فراهم آورد.

بررسی سخت افزار و عملکرد سامسونگ گلکسی ای ۵۱ – Galaxy A51

 

 

سامسونگ A51 مدیریت پردازش فرمان ها را به عهده پردازنده اگزنوس 9611 با معماری 10 نانومتری گذاشته است و این چیپست 8 هسته‌ای از 4 هسته 2.3 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی تشکیل شده است که می تواند عملکردی روان و سریع را از این گوشی هوشمند شاهد بود. پردازش های گرافیکی نیز توسط پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP3 رهبری می شود و به آسانی می تواند بازی های نیمه سنگین را برای شما رندرگیری نماید.

فضای رم در نظر گرفته شده برای جولان دو پردازنده ظرفیت 6 گیگابایتی دارد که به موجب آن اولویت بندی های بیشتری صورت می گیرد و در نتیجه کار پردازش با سرعت بیشتری به انجام می رسد. فضای ذخیره سازی 128 گیگابایت است و اگر از آن دسته کاربران هستید که به فضای بیشتری احتیاج دارید می توانید با خیالی آسوده این گوشی را خریداری نمایید چراکه اسلات اختصاصی قرار گرفتن حافظه جانبی microSD در این اسمارتفون تعبیه شده است و تا ۱ ترابایت قابل افزایش است.

از دیگر ویژگی های این گوشی می توان به وای فای، جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری (حذف نویز با میکروفون جداگانه)، نسخه ۵ بلوتوث، جی پی اس، NFC، رادیو، پشتیبانی از کابل OTG، شتاب سنج و قطب نما اشاره کرد. همانطور که در قسمت بالا مشاهده می‌کنید، به خوبی می‌توان سنگ تمام گذاشتن سامسونگ برای گوشی جدید خود را مشاهده کرد. قابلیت‌های نظیر پشتیبانی از OTG و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری تاثیر زیادی روی نظر مخاطبین دارند و این در حالی‌ست اکثر گوشی های مشابه که توسط سایر شرکت‌ها تولید می‌شوند، تمام قابلیت‌ها را به صورت کامل در اختیار ندارند.

بررسی باتری و شارژدهی سامسونگ گلکسی ای ۵۱ – Galaxy A51

 

جمع بندی بررسی سامسونگ گلکسی ای ۵۱ – Galaxy A51

 

با توجه به اینکه گوشی‌های میان‌رده را با مشخصاتی ضعیف‌تر از پرچمداران می‌شناسیم، باید اشاره کنیم که این سری از گوشی‌ها مخصوصا گوشی‌های میان‌رده ساخت سامسونگ نه تنها به ویژگی‌های خوبی مجهز هستند، بلکه می‌توانند کارایی یک گوشی پرچمدار را هم به نمایش بگذارند.

گلکسی A51 یک میان رده خوش استایل و جذاب از سوی سامسونگ بوده که بدون شک طرفداران بسیاری دارد. این محصول جدید که در حال حاضر وارد تمامی بازارها نشده و سامسونگ آن را در برخی مناطق عرضه داشته، یک نقطه عطف بوده که شرکت کره ای با معرفی آن سعی داشته رضایت مخاطب را جلب کند.

سامسونگ سعی خود را کرده تا یک گزینه بزرگ را در اختیار علاقمندان گوشی های میان رده قرار می دهد و باید تجربه کاربری مطلوبی با آن داشت. اگر به دنبال یک گوشی هوشمندی هستید که در کنار طراحی جذاب، بتواند به خوبی نظر شما را جلب کند گلکسی A51 همان گزینه است.